دستاورد جدید محققان ایرانی؛
اولین سیستم مانیتورینگ هوشمند بیمار
شنبه 22 دي 1397 - 11:26:20

ایران مراسم نیوز: با طراحی این سیستم بدون کابل، برای نخستین بار در جهان، امکان مانیتور و نظارت 24 ساعته شرایط و سیگنال‌های حیاتی بیمار در خارج از محیط بیمارستان فراهم شده است.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دکتر محسن احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی درحال اجرای خود در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات پزشکی با فناوری نسبتاً پیچیده، گفت: در دانشکده پزشکی سعی داریم تا با تکیه بر توان اساتید و دانشجویان داخلی، فناوری‌های پیچیده‌ای که به احتمال زیاد هرگز تولیدکننده و یا دارنده فناوری و دانش فنی، حاضر به انتقال آن به دیگری نیست را در داخل کشور تولید کنیم.
احمدی با اشاره به حذف کابل در این سیستم هوشمند، اضافه کرد: سیستم مانیتور هوشمند بیمار با برخی ویژگی‌های خاص و منحصر بفرد، تمامی ویژگی‌ها و ملزومات یک سیستم مانیتورینگ بخش سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو را دارا بوده و برای اولین بار به صورت وایرلس و با حذف هر نوع کابلی ساخته شده است. به عبارت دیگر این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که بیمار نیازی به حضور در محیط بیمارستان نداشته و تمام نکات کلیدی مربوط به سلامتی وی از راه دور برای پزشک متخصص ارسال شود.
وی با تاکید بر ارتقای ایمنی بیمار و کاهش هزینه‌ها با طراحی این سیستم هوشمند، گفت: سیستم مانیتورینگ هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر نظارت و کنترل 24 ساعته سیگنال‌ها و شرایط بیمار، قابلیت پیش‌بینی و گزارش برخی چالش‌ها و مشکلات پیش روی بیمار، قبل از وقوع آن را دارا است.
احمدی با اشاره به برخی دیگر از ویژگی‌های این سیستم، گفت: سیستم مانیتور تشخیصی هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که بیمار می‌تواند در خانه و یا هر جایی غیر از بیمارستان به انجام فعالیت‌های عادی و روزمره خود بپردازد، در حالی‌که سیگنال‌های زیستی و مولفه‌های مربوط به وی بسیار هوشمندانه تحت نظارت و بررسی قرار دارد.
پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که ارسال اطلاعات بیمار به صورت وایرلس به هر سیستم و یا مرکزی قابل برنامه‌ریزی است، عنوان کرد: بیشترین تمرکز این سیستم بر روی ارگان‌های قلبی و تنفسی است و با نظارت کامل بر این ارگان‌ها و ثبت اطلاعات گذشته بیمار، تمامی شواهد و علائم بیولوژیک و فعالیت‌های غیرطبیعی قلبی و تنفسی بیمار به افراد و مراکز از قبل برنامه‌ریزی شده مانند لپ‌تاب و تلفن همراه پزشک و یا نزدیکان وی ارسال می‌شود.
احمدی با اشاره به جایگاه ویژه تجهیزات پزشکی و فناوری‌های نوین در دنیای امروز بخصوص در زمینه "سیستم‌های پیشرفته تخصصی پزشکی"، بر نقش درآمدزایی و تاثیر آن بر اقتصاد ملی، تولید شغل، پتانسیل عظیم صادراتی و البته خروج ارز از کشور تاکید کرده و در این راستا خواستار حمایت بدون قید و شرط وزارت بهداشت، مسئولین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از محققان این حوزه از فناوری است./1


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/488/اولین-سیستم-مانیتورینگ-هوشمند-بیمار
بستن   چاپ