جریمه 30 درصدی خودروسازان
شنبه 29 دي 1397 - 17:21:23
مهر

ایران مراسم نیوز: دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر سود مشارکت در قراردادها 18 درصد باشد، در زمان تحویل نسبت به زمان تاخیر، باید 30درصد به مشتری پرداخت شود که این موضوع زیان هنگفتی بر دوش خودروسازان می گذارد.

 به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، احمد نعمت‌بخش با تاکید بر غیر عمد بودن تاخیر در تحویل خودروهای پیش فروش شده، گفت: متاسفانه شاهد تعویق تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مردم هستیم که بر این اساس، بنده به عنوان مسئول انجمن خودروسازان ایران، علاوه بر عذرخواهی از مردم، بر این نکته تاکید دارم که این تاخیر ها کاملا ناخواسته اتفاق افتاده؛ زیرا با آغاز تحریم ها اولین بخشی که مورد تحریم قرار گرفت صنعت خودرو بود.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: با آغاز تحریم صنعت خودرو، تلاش شد ارز مورد نیاز برای واردات قطعاتی که امکان ساخت داخل را ندارند، از طریق بانک مرکزی تامین کنیم؛ اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی این موضوع مهم محقق نشد.

وی تصریح کرد: نیاز ارزی فوری خودروسازان 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بود که در زمان رئیس سابق بانک مرکزی، تنها حدود 700 میلیون دلار اختصاص یافت؛ لذا در حالی نیاز ارزی خودروسازان تامین نشد که اگر این میزان به درستی پرداخت می شد، در فاصله 5 ماهه اعلام تحریم تا زمان اجرا قادر به ساخت و ذخیره سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو می شدیم.

 نعمت‌بخش گفت: مکاتبات زیادی برای تاکید بر موقعیت مهم صنعت خودرو در اقتصاد کشور شد؛ اما نتیجه نداشت و تنها بیش از نیمی از نیاز ارزی خودروسازان در آن برهه حساس زمانی تامین شد که منجر به فراهم نشدن قطعات مختلف مورد نیاز خودروسازان از جمله قطعات بالغ بر 35 هزار دستگاه از خودروهای رنو مانند ساندرو و ال 90 شد.

وی گفت: خودروسازان با توجه به الزام پرداخت سود مشارکت و تحمیل ضرر و زیان ناشی از تاخیر در تحویل از این شرایط ناراضی هستند؛ زیرا اگر سود مشارکت در قراردادها 18 درصد باشد، در زمان تحویل نسبت به زمان تاخیر باید 30 درصد به مشتری پرداخت شود که این موضوع ضرر و زیان هنگفتی بر دوش خودروسازان خواهد گذاشت.

دبیر انجمن خودروسازان تاکیدکرد: افزایش 30 درصدی جوابگوی خودروسازان نیست و قرار است افزایش قیمت کمیته خودرو در 3 مرحله صورت گیرد.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/1623/جریمه-30-درصدی-خودروسازان
بستن   چاپ