یادداشت خبرنگار؛
نمایشگاه های منجی معماری ایرانی
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 11:51:30
ایران مراسم نیوز /علی حبیبی: معماری ایرانی در خانه های قدیمی و تاریخی متجلی است و این نماها تمدن و فرهنگ این مرز بوم را به نمایش می گذارد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، بناهای تاریخی ایران دارای ارزش های فراوان است اما شاید خیلی از ما خلاف گردشگران غربی و خارجی پی به این موضوع نبریم. گردشگران خارجی وقتی به ایران می آیند یکی از جاهایی که در برنامه بازدید خود قرار می دهند همین خانه ها است. آنان استراحت در این مکان ها را به اقامت در هتل های ایران ترجیح می دهند زیرا معتقدند در کشورشان پرازهتل های مجلل است اما کمتر خانه قدیمی و تاریخی در ممکلت شان وجود دارد.این خانه ها چه ارزشی برای دیدن دارد؟ خانه های قدیمی و تاریخی معمولا با معماری فاخر و سرآمد احداث شده است و خیلی ها با دیدن آن به وجه می آیند.
در زمان حاضر هزاران بنا و خانه های تاریخی در کشورما وجود دارد که به دلیل رسیدگی نکردن درمعرض آسیب و تخریب است. نمایشگاه ها و رویدادهای مشابه یکی از مکانهایی است که می تواند اهمیت این خانه ها و رسیدگی به آن را به جامعه و مسئولان گوشزد کند. خانه های تاریخی وقتی نابود شود دیگر نمی توان دوباره آن را بنا کرد و در واقع یکی از الگوهای معماری ایرانی برای همیشه درمعرض نابودی قرار گرفته است.
بناهای تاریخی علاوه بر هویت یک ملت؛ سرمایه و محل کسب و کار ساکنان آن می تواند باشد. برای مثال وقتی گردشگر وارد مناطق دارای آثار تاریخی می شود از همه زیر ساخت های گردشگری آن مانند حمل و نقل، هتل، غذا و خیلی چیزهای دیگر استفاده می کند و هزینه آن را هم می پردازد و همین هزینه کردن یعنی ایجاد درآمد و کسب کار برای ساکنان این مناطق است.
24 و25 بهمن ماه جاری بطور جداگانه یک همایش و یک کنفرانس در باره عمران،  معماری و شهرسازی در تهران برگزار می شود و این رویدادها می تواند لزوم حفظ و اهمیت رسیدگی به این بناها را بازگو کند تا معماران و مهندسان کشور با الهام از این بناها همچنان بتوانند معماری ایرانی را زنده نگه دارند.
مرکز همایش های کوشا گستر همایش جامع بین المللی مهندسی عمران، معماری و شهرسازی ایران اسلامی 24 و 25 بهمن برگزار می کند و 25 همین ماه نیز موسسه آموزش عالی نیکان پنجمین کنفرانس ملی دستاوردهای اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی را برپا می کند.
این رویدادها بهترین فرصتی است که معماران در سازه های جدید خود از معماری فاخر و گذشته ایران الهام بگیرند و بناهای منطبق با ارزشهای جامعه ایرانی البته با بهره گیری از آخرین تکنولوژی و نوآوری این صنعت احداث کنند.نمونه هایی از این نوع معماری در پایتخت و سایر شهرهای کشور دیده می شود اما لازم است ساختمانهای دیگر نیز به این نحو احداث شود. سرمایه ناکافی، گرانی، مصالح نامناسب و غیراستاندارد و تقلید ناآگاهانه از معماری خارجی می تواند به معماری ایرانی صدمه بزند از این رو همه کسانی که نسبت به معماری بومی دغدغه دارند باید به تلاش های خود بیفزایند و جدا از حفظ بناهای تاریخی، سازندگان را به دیدن این نوع معماری ها و پیاده کردن آن در احداث ساختمانهای جدید مجاب کنند.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/2116/نمایشگاه-های-منجی-معماری-ایرانی
بستن   چاپ