تشریح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان جدید
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 10:02:33

ایران مراسم نیوز: در اولین رویداد خوش‌آمدگویی به شرکت‌های دانش بنیان جدید در سال جاری که صبح امروز سه‌شنبه (4 شهریور) به صورت مجازی برگزار شد، خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اکوسیستم نوآوری کشور تشریح شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد، سبد خدمات متنوع صندوق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: فرآیند دانش بنیان شدن ارتباطی با صندوق نوآوری ندارد و پروسه تامین مالی صندوق بعد از اخذ مجوز دانش بنیانی آغاز می‌شود. در مواردی شرکت‌ها با محصولاتی غیر دانش بنیان، دانش بنیان هستند و یا محصولی دانش بنیان در شرکتی غیر دانش بنیان دارند که صندوق برای هر دو گونه نیز خدمات تعریف کرده است، به عبارت دیگر بخشی از تسهیلات صندوق محصول محور و برخی شرکت محور است.
ملکی فر ادامه داد: شروط دانش بنیان بودن یک محصول شامل ساخت نمونه اولیه، تولید مبتنی بر توان داخلی و قرار گرفتن در فهرست محصولات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌شود.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات شرکت محور و محصول محور را توضیح داد و گفت: تسهیلات محصول محور دارای نظارت، پرداخت مرحله‌ای، ارزیابی فنی، مالی و بازار هستند و مبالغ کمتر از 500 میلیون تومان از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت می‌شود که شامل تسهیلات نمونه‌سازی، قبل از تولید صنعتی، تولید صنعتی، لیزینگ، استصناع و سرمایه در گردش داخلی است.
وی ادامه داد: تسهیلات محصول محور نیز فاقد نظارت، پرداخت یکجا و دارای ارزیابی مالی و اعتباری است که ثبت درخواست آن‌ها صرفا از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی است؛ این تسهیلات شامل سرمایه در گردش بانکی، سرمایه در گردش فوری، خرید یا ساخت فضای کاری، رهن فضای کاری، اشتغال پایدار و اسناد خزانه اسلامی است.
ملکی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: خدمات مالی صندوق نوآوری به شرکت‌های غیر دانش بنیان از طریق بیش از 40 صندوق پژوهش و فناوری ارائه می‌شود که در استان‌های مختلف و به‌صورت موضوعی در اکوسیستم نوآوری فعالیت می‌کنند.
در ادامه این رویداد نیز سعید منجم‌زاده، معاون مرکز شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خلاصه‌ای از حمایت‌های ذیل قانون دانش بنیان و نحوه دسترسی به آن برای شرکت‌های دانش بنیان را برشمرد و گفت: معاونت علمی 110 برنامه حمایتی برای شرکت‌های حاضر در اکوسیستم نوآوری کشور دارد که بخشی از آن‌ها ذیل قانون حمایت‌های دانش بنیان و بخشی با سایر دستگاه‌ها مانند خدمات نظام وظیفه تعریف شده است.
وی ادامه داد: حمایت‌های ذیل قانون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شامل معافیت‌ها و حمایت‌های مالی، معافیت‌ها و تسهیلات گمرکی، بیمه تامین اجتماعی، استقرار شرکت‌ها، خدمات تامین مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه‌های بازرگانی و ساخت داخل کالا‌های دانش بنیان است. علاوه بر این برای سایر دستگاه‌ها نیز حمایت‌هایی طراحی شده که خدمات توانمندسازی، حمایت‌های صادراتی و رفع نیاز‌های فناورانه بخشی از آن بشمار می‌آید.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/23701/تشریح-خدمات-صندوق-نوآوری-به-شرکت‌های-دانش-بنیان-جدید
بستن   چاپ