تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان
جمعه 22 اسفند 1399 - 12:38:44

ایران مراسم نیوز: همزمان با سالروز مبعث پیامبر (ص) سمینار "سبک زندگی اسلامی و جهان معاصر" به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در «پیشاور» پاکستان و مشارکت بخش آموزش و پژوهش دانشگاه این شهر برگزار و سخنرانان بر لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی غرب به پشتوانه سیره حضرت محمد (ص) تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از ایرنا، این سمینار با حضور «مهران اسکندریان» رئیس خانه فرهنگ ایران، دکتر «محمد رئوف» رییس بخش آموزش و پژوهش دانشگاه پیشاور، دکتر «اباسین یوسف زی» رییس بخش پشتوی دانشگاه اسلامیه کالج، «اسلم میر» عضو کمیسیون علوم عالی دولت ایالت خیبرپختونخوا و شماری از اساتید دانشگاهی و دانشجویان درسالن همایش‌های دانشگاه پیشاور برگزار گردید.

رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) و ذکر آیه شریفه "لقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ" در باب موضوع سمینار "سبک زندگی اسلامی و جهان معاصر" در مقاله ارایه شده خود با پرداختن به مولفه‌ها و تشریح سبک زندگی اسلامی در مواجعه با جهان معاصر، اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند منظور از سبک زندگی همان قالب زندگی است. که اگر این گونه تنها قالب زندگی درنظر گرفته شود، فاصله زمانی و جغرافیایی با محیط زندگی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، ما را از پیروی سبک زندگی این بزرگواران دور می‌نماید.

وی افزود: از سوی دیگر این برداشت اشتباه، گمانه‌ای را برای الگو پذیری از غرب بوجود می‌آورد که این نگاه به قالب زندگی است. در صورتیکه تعریف سبک زندگی عبارت است از: نگاه به زندگی و عالم هستی (اندیشه، باورها و عقاید) - برنامه‌ها، روش‌ها و رفتارها- واکنش احساسی و روحی و اخلاقی مثبت یا منفی نسبت به دیگران که به مجموعه این موارد سبک زندگی گفته می‌شود.

اسکندریان، درنظر داشتن اهمیت اصول ثابت اخلاقی و انسانی برای معیار زندگی و برنامه ریزی متناسب با زمان و مکان و تنوع پدیده‌ها درجهان معاصر را بسیار کاربردی دانست و تاکید کرد: قرآن و سنت نبوی (ص) با دعوت به علم، دانش افزایی، خردورزی، اندیشیدن و کسب مهارت تاکید دارند: "فرزند زمان خود باش" و "دانش را حتی از سرزمین‌های دوردست فراگیر و بیاموز". و این بدان معناست با حفظ روح زندگی مطابق روح اسلامی و الهی می‌توان از پیشرفت‌های زمانه خود، تکنولوژی روز و صنعت و علم بهره جست. بدان معنا که در جهان معاصر با بهره مندی از ابزار و امکانات پیشرفته می‌توان زندگی را براساس اصول ثابت و محتوای اخلاق اسلامی و الهی تنظیم کرد.

وی با اشاره به زوایای مختلف در متن زندگی که همانا سبک زندگی و بخش حقیقی و اصلی آن فرهنگ و تمدن با اجزای تشکیل دهنده مانند: خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، لباس، الگوی مصرف، خوراک، آشپزی، تفریحات، خط، زبان، کسب وکار، رفتاردرمحل کار، دانشگاه، فعالیت سیاسی، ورزشی، رسانه‌ای، رفتار با پدر و مادر، همسر، فرزند، رفتار با قوانین و دولت‌ها، نظافت، طهارت، رفتار با دوستان، دشمنان، بیگانگان و ... که بخش‌های اصلی فرهنگ و تمدن درمتن زندگی انسان است افزود: به طورکلی سبک زندگی یعنی انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تامین خواسته‌های مادی و معنوی انسان، در نهایت زمینه‌های رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و دارای فضایل و ارزش‌ها در زندگی محقق نخواهد شد.

رییس خانه فرهنگ ایران با برشمردن سرفصل‌های کلی سبک زندگی اسلامی از جمله: ایمان به خدا و باورهای دینی و اخلاقی، علم، آگاهی، خردورزی، دانش افزایی، کسب مهارت و آینده نگری، پرهیز از غرب گرایی، توجه به نمادهای دینی از جمله: شعائر و آیین‌ها، آداب و رسوم، سنت‌های مثبت و اصیل و پویا، توجه به ارزش‌ها و میراث فرهنگی و تاریخی، توجه به زبان ملی و بومی7- توجه به تاریخ و تمدن، الگوگیری از پیامبرگرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) و همچنین تشریح مولفه‌های سبک زندگی اسلامی درحوزه فردی، خانواده، اجتماعی، کسب و کار پرداخت.

سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) الگویی برای تمام بشریت

دکتر «حافظ انعام الله خان» استاد بخش آموزش و پژوهش دانشگاه پیشاور در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به آیه شریفه قرآن کریم مبنی بر وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان رحمت للعالمین اظهار داشت: سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) الگویی برای یک گروه خاص نبوده بلکه پیامبری برای همه انسان‌ها از هر دین، نژاد، گروه و قومیتی می‌باشد.

وی گفت: تمامی انسان‌ها می‌توانند با بهره مندی از این رحمت الهی و تاسی از سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) درسبک زندگی خود در جهت سعادت و تعالی جامعه بشری تلاش کنند.

حافظ انعام الله خان افزود: پیاده نمودن سیره نبوی در سبک زندگی مسلمانان در قالب یک آیین و قانون در زندگی روزمره موجب جلوگیری از عقب ماندنگی مسلمانان در دنیای معاصر می‌گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه دوری از فرهنگ، تمدن، زبان، علم، ادب و سبک زندگی اسلامی موجب شکاف بزرگی در فرهنگ جوامع اسلامی گردیده است. به عنوان مثال: زمانی زبان فارسی، زبان علم و ادب در شبه قاره بوده تا بدانجا که اکثر شعرای این سرزمین پهناور اشعار خود را به زبان فارسی می‌سرودند. و لذا دوری از زبان، فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم سبب جایگزینی فرهنگ و زبان بیگانگان شده است.

این مقام دانشگاهی پاکستان خاطرنشان کرد: تنها راه رهایی از فرهنگ زدگی غربی، بازگشت به هویت از دست رفته و قرار دادن قرآن و سیره نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان محور و اساس سبک زندگی خود می‌باشد.

«اسلم میر» عضو کمیسیون علوم عالی دولت ایالت خیبرپختونخوا نیز در تشریح موضوع سمینار مذکور اظهار داشت: ابتدا درگام اول پیش ازپرداختن به موضوع سبک زندگی اسلامی و جهان معاصر بایستی با فهم درست از آن، دیدگاه اسلام در مواجعه با پیشرفت‌های دنیای امروز را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در گام بعدی با هم شکل نمودن سبک زندگی خود بر اساس سیره حضرت محمد (ص) و الگو پذیری از ایشان می‌توان برکات وجود مبارک رحمت للعالمین را در دنیای معاصر برای جامعه بشری ارایه کرد.



http://iranmarasemnews.ir/fa/News/27847/تشریح-سیره-نبوی-در-سمینار-زندگی-اسلامی-و-جهان-معاصر-در-پیشاور-پاکستان
بستن   چاپ