همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش برگزار شد
پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 - 18:37:05
ایران مراسم نیوز: رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است. در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی با عنوان «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در مرکز همایش‌های غدیر استان قم، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی در این باره صحبت می‌کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم. جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تأثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم و دین و …پرداخته می‌شود که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه‌ها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‌گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‌های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید با توجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ علم و دین و تعاملات میان آن‌ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نشان دهد.
وی ادامه داد: ملاحظاتی باید در این زمینه رعایت شود، بدین صورت که باید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‌خواهند همه چیز علم را از دین بگیرند، یعنی می‌خواهند با روش‌های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‌گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوءتفاهم‌های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‌زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎ عنوان نعمت‌های الهی محترم می‌شماریم ولی صرفاً به این روش‌ها اکتفا نمی‌کنیم.
واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‌های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و… ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملاً مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای از داده‌های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‌ها تفکراتی ماده گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‌کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‌های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‌گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‌های علمیه کشور است، در حوزه‌های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‌دهند اما این کفایت نمی‌کند و علما و فضلای ما باید رسماً و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملاً علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5864/همایش-نظریه-علم-اسلامی-و-کاربست-آن-در-نظام-آموزش-و-پرورش-برگزار-شد
بستن   چاپ