برگزاری همایش و سمینار به تنهایی نمی‌تواند در کنترل و پیشگیری از مصرف مواد مخدر مؤثر باشد.
چهارشنبه 5 تير 1398 - 09:25:52
ایران مراسم نیوز: اعتیاد به عنوان بزرگترین آسیب اجتماعی در بسیاری از موارد به عنوان یک تجربه در بین جوانان و زنان برای پرکردن خلاء های اجتماعی و فردی ظهور می کند، اما با گذر زمان آنها را به گردابی می کشاند که باید نام معتاد را با خود یدک بکشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،

اعتیاد، آسیب اجتماعی چند بعدی و پیچیده بزرگی است که دامنه آسیب زایی آن گروه سنی خاصی را نمی‌شناسد، اما امروزه قشر جوان و زنان بیشتر در معرض خطر گرفتاری آن قرار دارند و در این میان مخدرهای جدید در سال‌های اخیر گوی رقابت را از مخدرهای سنتی ربوده است و بعد از جولان دادن در بین مصرف کنندگان مرد و میانسالان جامعه، اکنون در بین جوانان و جمع‌های زنانه ورود پیدا کرد و روز به روز دامنه مصرف اش در بین این 2 قشر گسترده‌تر می‌شود.

سازمان ملل متحد در سال 1987 حدود 32 سال پیش روز 26 ژوئن برابر با پنجم تیر را روز جهانی مبارزه با قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر اعلام کرد و امسال شعار این روز «سلامت توأم با عدالت و عدالت توأم با سلامت» تعیبن شده است که نشانه تاثیر مسال اجتماعی در حوزه اعتیاد است.

کاهش سن مصرف و رشد شیوع مصرف موادمخدر در زنان و جوانان جوامع از جمله نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه جهانی است.

استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی با بیان اینکه هر جامعه‌ای برای افراد خود اهدافی را متصور می‌شود و باید ابزارهای رسیدن به هدف‌ها را فراهم کند، گفت: توزیع عادلانه ابزارهای رسیدن به اهداف سبب وجود آسیب‌های کمتر در بستر جامعه می‌شود، حال آنکه اگر این ابزارها در جامعه‌ای فراهم نباشد افراد از اسباب غیرقانونی برای نیل به هدفی قانونی بهره می‌گیرند.

حمید مستخدمین حسینی، با اشاره به به تصویر کشیدن زندگی اشرافی در رسانه‌های کشور و ترسیم این نوع زندگی به عنوان هدف، افزود: سوال اینجاست آیا برای تمام افراد جامعه ابزارهای رسیدن به اهداف متصور شده وجود دارد یا خیر؟

وی بیان کرد: نبود امکانات و عدالت‌های اجتماعی برای جوانان در دستیابی به هدف‌ها سبب بهره گیری و سوق دهی آنها به سمت ابزارهای غیرقانونی مانند سرقت و قاچاق از جمله مواد مخدر می‌شود.

مستخدمین حسینی ادامه داد: گاهی اوقات نیز نبود هدف منجر به خلق ناکامی در اقشار مختلف به ویژه جوانان و به دنبال آن تصمیم گیری های غیرعقلانی و هیجانی در آنان می‌شود و نسل جوان برای رهایی از این مشکل در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.مستخدمین حسینی ادامه داد: هم نشینی افتراقی یکی از دلایل اصلی اعتیاد در قشر جوانان و بانوان جامعه است و مطالعات نشان داده احتمال کشیده شدن افرادی که توان حضور با همنشین بد را داشتند، به آسیب‌های اجتماعی و مصرف سو مواد مخدر بیشتر است.

به گفته وی، هم نشینی افتراقی ماهیت اصلی اعتیاد در طبقات پایین جامعه است.

وی با بیان اینکه افزایش مواد مخدر نتیجه بازار عرضه و تقاضا است، خاطرنشان کرد: سودجویان این حوزه به دنبال کسب بیشترین سود ممکن هستند و اکنون، دانش آموزان و دانشجویان جامعه هدف این قشر محسوب می‌شوند.

مدرس رشته جامعه شناسی در دانشگاه با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر یک مرحله زمان دار است، اضافه کرد: برگزاری همایش و سمینار به تنهایی نمی‌تواند در کنترل و پیشگیری از مصرف مواد مخدر مؤثر باشد.




http://iranmarasemnews.ir/fa/News/8726/برگزاری-همایش-و-سمینار-به-تنهایی-نمی‌تواند-در-کنترل-و-پیشگیری-از-مصرف-مواد-مخدر-مؤثر-باشد
بستن   چاپ