آخرین مطالب

جایگزین‌هایی برای رونق بازار نشر در غیبت نمایشگاه سالانه کتاب اخبار نمایشگاه

جایگزین‌هایی برای رونق بازار نشر در غیبت نمایشگاه سالانه کتاب

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز:  نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال به دلیل شیوع گسترده کرونا برگزار نمی‌شود. در همین حال، برگزاری یک نمایشگاه مجازی کتاب یا ارایه گسترده بن کتاب به خانوارها برای خرید از کتابفروشی‌ها می‌تواند به رونق بازار نشر کمک کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،بر کوتاه بود: «نمایشگاه کتاب، امسال برگزار نمی شود.»، همین جمله خبری کوتاه اما کابوسی بلند بود برای ناشران کوچک و بزرگی که برای چاپ کتابهایشان زحمات بسیاری کشیده‌اند؛ از تهیه دشوار کاغذ گرفته تا پرداخت هزینه‌های گزاف چاپ و رفت‌وآمدهای بسیار برای دریافت مجوزهای نشر، با این امید که شاید بتوانند با فروش در نمایشگاه کتاب سودی ببرند یا دست‌کم بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.

ناشران و دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌های ریز و درشت
ناشران در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبرو بوده‌اند. در کنار سرانه پایین‌ مطالعه در کشور ما در مقایسه با استانداردهای جهانی، چندی است دولت نیز به دلیل وجود برخی مشکلات اقتصادی در قبال ناشران دست‌ودلبازی به خرج نمی‌دهد و به عنوان مثال دیگر مانند گذشته از حواله‌های دولتی کاغذ برای آنان خبری نیست.

تاسف‌بارتر آنکه، در سال‌های اخیر حتی کتابخوان‌ها نیز مثل قبل از خرید کتاب کاغذی استقبال نمی‌کنند؛ موضوعی که بخشی از آن می‌تواند به علت گرانی کتاب و بخشی دیگر نیز به دلیل رونق بازار کتاب‌های دیجیتال و پادکست‌ها باشد. حالا دیگر تکنولوژی شیوه مطالعه را به شدت دستخوش تغییر کرده است و بی‌شک ناشران برای ادامه حیات در حوزه نشر باید بتوانند خود را با این تغییرات هماهنگ کنند.

نمایشگاه‌ کتاب مجازی؛ روزنه امیدی برای ناشران
در کنار مشکلات ریز و درشت ناشران، همانگونه که پیشتر نیز به آن اشاره شد، امسال نمایشگاه بین‌المللی سالانه کتاب نیز به دلیل شیوع گسترده کرونا برگزار نمی‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند به اقتصاد نشر صدمه وارد کند.
در همین‌حال، «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بتازگی از بررسی طرحی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب خبر داده است؛ خبری که می‌تواند برای اهالی کتاب نویدبخش باشد. هرچند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نمی‌تواند لذت قدم زدن در راهروهای نمایشگاه بین‌المللی و گفت‌وگوی نزدیک با نویسندگان و ناشران را داشته باشد، اما بی‌شک در صورت برگزاری می‌تواند فرصت توامان اقتصادی و فرهنگی را در اختیار ناشران و مخاطبان قرار دهد. از جمله دیگر فواید راه‌اندازی نمایشگاه مجازی کتاب، فروش گسترده نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها و در نتیجه مصرف کمتر کاغذ و نهایتا خروج کمتر ارز از کشور است.

پایش و تحلیل دقیق‌تر رفتار مصرف کنندگان و حتی ناشران در بستر برخط یا اینترنتی، از دیگر فواید برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود. بسیاری از کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی الکترونیکی) معتقدند، در آینده‌ای نه‌چندان دور اکثر کسب‌وکارها بصورت اینترنتی و برخط خواهند شد، فروشگاه‌های فیزیکی عملا جای خود را به فروشگاه‌های مجازی خواهند داد و کسب‌وکارهایی که از هم‌اکنون در این زمینه ورود و سرمایه‌گذاری کنند حتما از تغییرات پیش‌رو آسیب کمتری دیده و موفق‌تر خواهند بود.

برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی فروش کتاب اما برخی پیش‌نیازها از جمله اجرای درست قوانین مربوط به کپی رایت ضروری به نظر می‌رسد تا ناشر، مترجم و نویسنده بازنده این بازی نباشند.

وقتی ناشران خود دست به ابتکار عمل می‌زنند
همزمان با اعلام این خبر که نمایشگاه کتاب امسال برگزار نمی‌شود، برخی ناشران خود ابتکار عمل را در دست گرفته و از راه‌اندازی نمایشگاه مجازی برای معرفی و فروش کتاب‌های خود خبر داده‌اند.

انتشارات «سوره مهر» یکی از همین ناشران است که به گفته «عبدالحمید قره‌داغی» مدیرعامل آن، مدتی است نمایشگاه مجازی عرضه کتاب‌های خود را راه‌اندازی کرده است.
قره‌داغی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره شکل‌گیری و نحوه برگزاری نمایشگاه مجازی سوره‌مهر گفته است: از زمانی که برای نخستین بار زمزمه‌های لغو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سبب شیوع ویروس کرونا منتشر شد، تلاش کردیم تا برای رونق بخشیدن به حیات خود به‌عنوان یک ناشر و جبران این فضا اقدامی مفید و مؤثر را انجام دهیم و در نهایت حاصل همفکری‌ها برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب‌های سوره‌مهر شد.
وی با تاکید بر آنکه مهم‌ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه کاستن فاصله بین مخاطب و ناشر است می‌افزاید: انتشارات سوره‌مهر پیش از این حواشی و اتفاقات ناشی از شیوع کرونا در کشور و فروش و ارائه کتاب در بستر فضای مجازی را در گذشته نیز تجربه کرده بود.
«سمیه نصراللهی» مدیر انتشارات «مهرگان خرد» نیز که طی یک سال گذشته با راه‌اندازی نمایشگاه مجازی اقدام به عرضه محصولات خود در فضای اینترنت و مجازی کرده نیز در گفت‌وگو با ایرنا بر اهمیت تلاش ناشران برای ارایه و فروش محصولات‌شان در فضای اینترنت تاکید کرد و گفت: ناشران برای آنکه بتوانند سر پا بایستند باید بتوانند از ظرفیت بالای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و فروش آثارشان به درستی استفاده کنند.
وی افزود: شناخت درست ظرفیت‌های فضای مجازی و شناسایی درست بازار هدف و مخاطبان در این فضا می‌تواند با ایجاد مخاطبان همیشگی برای ناشران، از نیاز آنان به دیگر بازارها چون نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب بکاهد.
به گفته نصراللهی، اگرچه برگزاری رویدادهایی چون نمایشگاه کتاب سالانه تهران و نمایشگاه‌های فصلی می‌تواند ضمن کمک به گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه به اقتصاد نشر یاری رساند، اما در شرایط کنونی که از یک طرف مردم به خوانش کتاب‌های الکترونیک روی آورده‌اند و از طرف دیگر خطر گسترس ویروس خطرناکی چون کرونا در اجتماعات وجود دارد، استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای ناشران حائز اهمیت است.
تاکید ناشران بر نقش پررنگ اینترنت و فضای مجازی در معرفی و فروش آثارشان نشان از اهمیت بسترسازی‌های لازم در فضای اینترنت برای برگزاری فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های آنلاین کتاب دارد. اگرچه امروز فروش گسترده نسخه‌های چاپی و الکترونیک آثار ناشران مختلف از طریق برخی سایت‌های فروش کتاب صورت می‌گیرد اما در این میان جای خالی برخی حمایت‌ها به چشم‌ می‌خورد. به عنوان مثال ناشران برای پُست کتاب‌هایی که به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند باید متحمل هزینه‌های فراوانی شوند که می‌شود با انجام برخی هماهنگی‌ها با شرکت پست، تخفیف‌هایی را برای آنان قایل شد.
در کنار این حمایت‌ها در شرایطی که امسال نمایشگاه کتاب برگزار نمی‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امر نشر می‌تواند با بهره‌گیری از راهکارهایی چون ارایه بن خرید کتاب به همه خانوارها، هم به تقویت فرهنگ کتابخوانی بپردازد و هم به رونق فعالیت ناشران و کتابفروشی‌ها کمک کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور