آخرین مطالب

یک فعال صنعت پرداخت در سمینار کیف پول از حرف تا عمل در ITE 2019 بیان کرد:

امکان انتقال تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان از شتاب به کیف پول الکترونیک مرکز فابا

امکان انتقال تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان از شتاب به کیف پول الکترونیک

  بزرگنمایی:

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از ستاد خبری رویداد ITE، این سمینار در دومین روز برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران (29 آبان 98) برگزار شد. وحید محمودیان مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین، دبیر علمی این رویداد بود. 

پیش از آغاز نشست، دو تن از فعالان صنعت پرداخت کشور، مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک و سعید احمدی‌پویا معاون توسعه کسب ‌و کار دی‌جی‌پی، ضمن بررسی تجربه‌های موفق کیف پول در سراسر جهان، موانع و چالش‌های پیش‌روی این صنعت را بررسی کردند. 

در ادامه شرح سخنان افسری را می‌خوانید.

تراکنش‌های اندک؛ نامزد انتقال به کیف پول الکترونیک

مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات با اشاره به اینکه در مقام حرف کسی با وجود کیف پول الکترونیک در جامعه مشکلی ندارد، گفت: «اما در سطح عمل، چالش‌های جدی در این حوزه دیده می‌شود و باید نگاهی همه‌جانبه به موضوع وجود داشته باشد.» 

مهران افسری، به آمار تراکنش‌های یکی از ماه‌های سال گذشته اشاره کرد و افزود: «در آن بازه زمانی، یک میلیارد و هفتصد میلیون تراکنش شتابی در کشور انجام شد؛ از این میزان، 28 درصد این تراکنش‌ها زیر پنج هزار، 17 درصد آنها بین 5 تا 10 هزار تومان و 32 درصد تراکنش‌ها بین 50 تا 100 هزار تومان بود. به عبارت دیگر حدود 77 درصد از تراکنش‌ها به بازه کمتر از 100 هزار تومان اختصاص داشت.»

وی ادامه داد: «نکته این است که همگی این بازه‌ها، می‌توانند نامزدهای خوبی برای حذف از تراکنش‌های شتابی و انتقال به کیف پول الکترونیک باشند. منظور از کیف پول آن است که مبلغی از محل بانک و حساب بانکی کاربر خارج و ارزش آن در جایی در یک سرور یا اپ موبایلی درج شده است. به عبارت دیگر، پولی که از بانک خارج شده است، به عنوان ارزش ثانویه در جایی نگهداری می‌شود و قابل استفاده است.»  

سخنران سمینار کیف پول از حرف تا عمل، مدل کسب و کاری‌ای را با عنوان «بوم کسب و کار» برای بهبود فعالیت کیف‌ پول‌های الکترونیکی پیشنهاد کرد و گفت: «در این مدل، در بستری نه‌گانه، همه مراحل کسب و کار یا پروژه جدید تعریف می‌شود.»

افسری افزود: «در بخش اول، باید مشتریان و مخاطبان و ویژگی‌های آنها را توصیف کرد. در بخش‌های دیگر، ارزش پیشنهادی، چگونگی ارتباط با مشتریان، شرکای تجاری، ساختار هزینه‌ها، جریان درآمدی، منابع کلیدی، کانال توزیع و فعالیتی که باید انجام شود، مورد توجه قرار می‌گیرند.»

وی ادامه داد: «مشتریان در این بحث، خریداران خدمت یا محصول هستند که برای پرداخت وجه از از کیف پول الکترونیک استفاده می‌کنند. مخاطبان و بازار هدف، می‌توانند فروشندگانی باشند که دستگاه کارت‌خوان ندارند؛ چرا که رقابت کیف پول با این دستگاه‌ها بسیار سخت است. فروشگاه‌های آنلاینی که درگاه پرداخت ندارند و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای نیز می‌توانند دیگر کاربردهای کیف پول باشند.» 

مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، به معضل پول خرد اشاره کرد و گفت: «پرسش بعدی می‌تواند این باشد که کیف پول قرار است چه خدمتی به مشتریان ارائه کند. اکنون مشکل پول خرد، چالشی جدی است. این مشکل در حوزه حمل و نقل نمود بیشتری دارد و هم خریدار و هم فروشنده از آن گله‌مند هستند. حل این چالش، برای مخاطبان کیف پول نوعی ارزش محسوب می‌شود.»

افسری افزود: «در بخش ارزش پیشنهادی، علاوه بر این می‌توان به مواردی همچون ساده‌تر بودن نسبت به پرداخت کارتی، امنیت بیشتر، امکان بهره‌مندی از جوایز و احتمال تسویه حساب سریع‌تر اشاره کرد. البته مورد آخر، مشروط به صدور مجوز از سوی رگولاتوری است.» 

وی ادامه داد: «در بخش جریان درآمدی، می‌توان به اخذ کارمزد از خریدار و فروشنده، حق عضویت، امکان کمک به کسب و کار اصلی شرکت، خواب مبالغ شارژ و تبلیغات، از طریق جذب کاربر انبوه اشاره کرد. ارتباط با مشتریان نیز از طریق بازاریابی حضوری، تبلیغات میدانی، جذب توسط کاربران دیگر، دریافت بازخورد میان‌برنامه‌ای، سهیم کردن مشتریان در سود و ایجاد باشگاه مشتریان امکان‌پذیر است.»

سخنران سمینار کیف پول از حرف تا عمل، به ویژگی‌های کانال توزیع اشاره و تاکید کرد: «اپلیکشن‌های موبایلی، درگاه پرداخت اینترنتی و درون بانکی، پیامک و ایمیل و شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین راه‌ها هستند. منابع کلیدی نیز شامل مواردی همچون ساختمان برای شرکت، تیم‌های فنی، بازاریابی و تحلیل بازار،  برندسازی، نرم‌افزارهای جذاب و با سرویس‌های متنوع، پول کافی برای تبلیغات و جذب مشتری می‌شود.»

افسری گفت: «کیف پول الکترونیک کسب و کار چندان پیچیده‌ای نیست، بلکه فقط به تیمی که بتواند بازاریابی را به درستی انجام دهد، نیاز دارد.»

وی افزود: «کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید به چند نکته توجه داشته باشند؛ نخست آنکه این نرم‌افزارها باید ساده و جذاب باشد تا مشتری را برای استفاده ترغیب کند. مساله پول کافی برای تبلیغات و جذب مشتری نیز، موضوع بسیار مهمی است که اگر وجود نداشته باشد، در بسیاری از موارد ممکن است که کل کار شکست بخورد.»

مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، ادامه داد: «مورد بسیار مهم دیگر این است که فعالیت‌های اصلی چیست؟ دراین بخش می‌توان مواردی همچون تیم خلاق و پرتلاش، طراحی مدل تجاری قابل رقابت، ارائه سرویس کارا و مورد پسند مشتری و تحلیل رفتار مشتری را مد نظر قرار داد و به دنبال آن واکنش مقتضی را در نظر گرفت.»

افسری بیان کرد: «استراتژی به کار گرفته شده در سال اول و دوم اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم‌تر اینکه باید مشخص شود که قرار است چه مدل کسب و کاری‌ای وجود داشته باشد. اکنون این مدل‌ها همگی قدیمی شده و از مد افتادند.»

کارمزد هرمی 

سخنران سمینار کیف پول از حرف تا عمل، موضوع کارمزد هرمی را جالب دانست و گفت: «این موضوع تا مدت‌ها تابو محسوب می‌شد؛ به هر حال چنین شیوه‌ای می‌تواند انگیزه ایجاد کند. همین موجب می‌شود که فردی که این اپلیکیشن را نصب می‌کند، آن را حفظ کند؛ چرا که به خوبی می‌داند که می‌تواند به صورت مداوم سود دریافت کند.»

وی افزود: «اگر هدف کسب موفقیت است، باید به تحلیل رفتار مخاطبان جوان اهمیت داده شود.این تفکر که صرف در اختیار داشتن منابع مالی، کسب و کاری را موفق می‌کند، دیگر پذیرفته نیست؛ بلکه باید استراتژی موثری در پیش گرفته شود.»   

افسری، ضمن تببین شرکای کلیدی، گفت: «در این مسیر بازیگران متعددی وجود دارند که می‌توان به به مواردی همچون بانک‌ها برای دریافت سرویس‌های بانکی، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت برای دریافت درگاه اینترنتی و هم‌پذیرندگی، اتحادیه‌ها و صنوف تجاری، دیگر رقبا برای هم‌پذیرندگی، سرویس‌دهنده‌های ثالث برای خرید شارژ و سامانه‌های حاکمیتی، برای احراز هویت اشاره کرد.»

مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، بیان کرد: «در مورد ساختار هزینه‌ها می‌توان مواردی همچون تجهیزات و نگهداری، تولید نرم‌افزار، نیروی انسانی برای نگهداری، بازاریابی و پشتیبانی، هزینه جاری، جذب تبلیغات کمپین‌ها و جوایز برای ترغیب مشتریان و کارمزد دریافت خدمات از سرویس‌دهندگان ثالث را نام برد.»/ باران ستوده



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور