آخرین مطالب

نایب رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن تولید کنندگان در و پنجره ایران در گفت و گو با ایران مراسم نیوز مطرح کرد

پوست اندازی دنیای نما و پنجره/بیم و امیدهای فعالان در و پنجره سازی مصاحبه، گزارش و یادداشت

پوست اندازی دنیای نما و پنجره/بیم و امیدهای فعالان در و پنجره سازی

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز/علی حبیبی: صنعت در و پنجره سازی در ایران هنوز به خودکفایی نرسیده است. بخش زیادی از مواد اولیه این صنعت غیر از درها و پنجرهای چوبی از خارج تامین می شود و در این شرایط فعالان این بخش با بیم و امید به فعالیت خود ادامه می دهند. در این وضعیت خریداران و مصرف کنندگان در جستجوی کالای با کیفیت و قیمت مناسب هستند. این صنعت برای پاسخ به مخاطبان خود راهی جز پوست اندازی و بالابردن کیفیت ندارد.  دنیای نما و پنجره باید به فکر پوست اندازی باشد چراکه مصرف کنندگان به راحتی خطاها و بی کیفیتی در این محصولات را نمی پذیرند.
وحید جلایی پورنایب رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن تولید کنندگان در و پنجره ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز از حال و آینده فعالان این صنعت می گوید، صنعتی که به گفته او برای ادامه مسیر تاثیرگذارخود به حمایت دولتی نیازمند است. جلایی پور درباره ایجاد رقابت سالم در این صنعت می گوید اقدامات رقابتی ما در بحث کیفیت بوده است. خیلی از مواقع بحث قیمت غالب می شود اما وقتی رقابت و مساله قیمت جلو بیاید کیفیت کمرنگ می شود. باهم متن گفت و گوی خبرنگارما با نایب رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن تولید کنندگان در و پنجره ایران را می خوانیم:

می توان گفت صنعت در و پنجره سازی اکنون روزهای انتظار و امید خود را می گذارند در این وضعیت هدف از برپایی دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته ( 3تا 6 بهمن ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران) چه بوده و لطفا نقش انجمن در برپایی این رویداد را تشریح کنید؟

انجمن به عنوان یکی از ارکان اصلی این صنعت در دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته حضور دارد. اصولا اکثر تولیدکنندگان این صنعت به نوعی در قالب یک ساماندهی و تشکلی در این مجموع فعالیت و تولید می کنند. از جمله اهداف انجمن یکسان سازی و ارتقای کیفیت محصول، افزایش دانش فنی اعضا و استانداردسازی و ایجاد استانداردهای مرتبط با صنعت است، بنابراین در این وادی انجمن به عنوان یکی از ارکان این نمایشگاه حضور داشته و با نمایشگاه حاضر همکاری می کند.

ایجاد اشتغال یکی از برنامه های دستگاههای کشور است شما به عنوان مسئول انجمن مرتبط با تولیدکنندگان در و پنجره چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟
برپایی کلاس و دوره های آموزشی از جمله فعالیت های ما دراین بخش است. در این راستا توانستیم سطح کیفی و کمی آموزش کسانی که مرتبط با این صنعت هستند را بالا ببریم و انگیزه برای فعالان این بخش ایجاد کنیم. این صنعت به خودی خود به عنوان یک صنعت اشتغالزا در کشور فعالیت می کند. در زمان حاضر این صنعت موضوع ساخت و ساز و انبوه سازی را دنبال می کند، بویژه عایق کاری پوسته سازی خارجی ساختمان (برای در و پنجره های پی وی سی) جهت شیشه های دوجداره انجام می شود بنابر این یکی از کارهای انجمن، اشتغالزایی است.

تاکنون چه مقدار اشتغال در کشور ایجاد کردید؟
سال 80 و 81 افرادی که در این شغل بودند کمتر از انگشت های یک دست بودند اما اکنون بیش از 3 هزار کارگاه تولیدی کوچک و بزرگ در این صنعت در سراسر کشور فعالیت می کنند و این آمار فاصله این رشد را در سالهای یاد شده نشان می دهد.

انجمن در خصوص بازاریابی و فروش کالاها و تولیدات بخش در و پنجره سازی چه اقدامهایی انجام داده است؟

درخصوص بازاریابی، فعالان این صنعت با توجه به صلاحیت خاصی که دارند بیشتر در بحث عایق کاری و بهینه سازی مصرف سوخت فعالیت می کنند. بهینه سازی مصرف سوخت یکی از اهداف کلان است که صنعت ما دنبال می کند و کشور هم دنبال کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا است که صنعت ما بخودی خود این کار را انجام می دهد. بنابراین هرجا موضوع تبلیغات و فرایند بازاریابی باشد از این دریچه همکاران ما حضور می یابند و این نکته ای است که مصرف کنندگان آن را دنبال می کنند و آن را می خواهند.

در مورد حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی تاکنون چه فعالیتهایی داشته اید؟
ما در این بخش گام های خوبی برداشته ایم بطوری که در حال حاضر محصولی که 100 درصد وارداتی بوده حالا حدود 45 تا 50 درصد آن را در داخل تولید می کنیم و این مسیر خوبی برای حمایت از تولید و کالای ایرانی است، البته تکنولوژی این محصول عمدتا غربی است ولی در حقیقت آنچه که قبلا 100 درصد از خارج می شد اکنون 50 درصد آن در داخل کشور تولید می شود.

یعنی حالا 50 درصد مواد اولیه این صنعت از خارج وارد می شود؟
بله همین طور است. ببیند در این مورد باید به یک نکته ای اشاره کنم، اگر خودمان را گل نزنیم همه کشورها به هم وابسته هستند اینکه بیاییم و خود را محبوس کنیم که به هیچ کس و هیچ چیزی احتیاج نداریم این یک شعار و دروغ است، عملا باید این داد و ستد باشد تا چرخ دنیا بگردد. بنابر این اگر ما 50 درصد وارد کننده هستیم اگرعرضه و لیاقت داشته باشیم و از این 50 درصد تولید داخلی 20 درصد آن را صادر کنیم آن موقع به فکر آن خواهیم بود که آن 50 درصد دیگر را وارد نکنیم.

استفاده از تکنولوژی از راههای تولید بیشتر و با کیفیت است واحد تحت هدایت شما تاکنون چه اقدامهایی برای واردات این تکنولوژیهای نوین داشته است؟

خوشبختانه صنعت ما صنعت جدیدی است و کارخانجات و کارخانه هایی که در این صنعت فعالیت می کنند با دانش روز دنیا جلو رفته و فعالیت می کنند این درحالی است که اگر به محل فعالیت 15 سال پیش صنعت در و پنجره سازی نگاه کنیم همه در کارگاه های کثیف و آلوده و چرب استقرار داشته اند و سواد در آن حرفی برای گفتن نداشته است این درحالی است که در صنعت ما سواد بعلاوه علم روز که حداقل استفاده از رایانه و نرم افزار را درنظر بگیرد باید وجود داشته باشد و اینها باهم جمع می شود و این محصول تولید می شود. اگر کارگاهی بخواهد بدون نرم افزار در و پنجره بسازد این عملا غیرممکن است. اکنون کوچکترین کارگاههای ما مجهز به نرم افزار هستند، نرم افزارهایی که قبلا 100 درصد وارداتی بودند ولی حالا تولید داخل هستند و بومی سازی شده اند بنابر این صنعت در و پنجره سازی به عنوان صنعت نو و جدید در ایران فعالیت می کند.

آیا شخص شما قبلا تولید کننده این حوزه بوده؟

بله من قبلا یک تولید کننده بودم و جزو نفرات اول ودوم در و پنجره سازی فعالیت داشتم.

صادرات یکی از مسایل هرکشوری است شما در توسعه صادرات در کدام جایگاه قرار دارید؟

فعلا دراین صنعت ما وارد کننده هستیم. دربحث صادرات نیاز به حمایت های دولتی و ارائه راهکار و پشتبانی داریم تا ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم، به عنوان مثال اگر شما یک بازار صادراتی داشته باشید حتی با همین کشورهای اطراف، چطور می توانید این پول را برگردانید. برای مثال سالی یک میلیون دلار صادرات داشته باشید هیچ مسیری برای برگشت این پول وجود ندارد تا فعالیت بازاریابی شما به هدف، ظهور و نفوذ برسد، اگر حمایت دولتی نداشته باشید شما می روید داخل یک کشور سرمایه گذاری و زحمت می کشید و بازار را بدست می آورید اما یک دفعه رابط ایران با آن کشور قطع می شود. پس باید دولت ها کمک کنند و از صنایع برای دستیابی به بازارهای هدف حمایت کنند.

تعامل شما با شرکت های خارجی برای ارتقای فعالیت های این صنعت در چه مرتبه ای قرار دارد؟

تعاملات ما بیشتر با شرکت ها و کشورهای خارجی است چون عمده محصولاتی که به عنوان جانبی استفاده می کنیم همه وارداتی هست و در این راستا کشور و همچنین مجموعه ای که عضو انجمن هستند به عنوان یکی از موثرترین فعالان در عرصه تجارت بین المللی این صنعت، شناخته شده بین همه صاحبان صنایع کشورهای تامین کننده خارجی هستند.

انجمن در خصوص آموزش به نسل آینده برای ادامه این صنعت چه برنامه هایی داشته و دارد؟
چون این صنعت جدیدی است، از حدود 16 تا 17 شروع به تدوین جزوه ها، کتابچه ها و آیین نامه ها در این رابطه کرده ایم و این تدوین ها، مرحله بعدی آموزشهای حرفه ای در مراکز فنی وحرفه ای خواهد بود. متاسفانه سازمان فنی و حرفه ای، یک اقدام خامی در چند سال پیش در این خصوص انجام داده و یک تا دو موسسه در رابطه با این صنعت تشکیل داد بدون اینکه از حرفه ایهای این صنعت کمک خواسته باشد یا دانش فنی اصلی از این صنعت گرفته باشد. آنان یک کار نپخته ای در این زمینه انجام دادند البته حالا هم فعال هستند اما خروجی آنان مثل خروجی دانشگاهها، دانشسراها و دبیرستانهای ما هستند یعنی کسانی که هزینه می کنند و آن دوره را می گذرانند تازه باید بیایند و در کارگاهها یاد بگیرند. بنابر این اعتقاد داریم اگر قرار است صنعتی فعال باشد و علمی با آن در آموزشگاهها برخورد شود باید از داخل صنعت این علم تراوش پیدا کند و نهادینه شود و به آموزشگاهها راه یابد تا دراین مراکز فرزندان این کشور یاد بگیرند.

رقابت سالم امروز یکی از مهمترین مباحث در تولید و صنعت است در این خصوص انجمن چگونه وارد عمل شده است؟
اقدامات رقابتی ما در بحث کیفیت بوده است. خیلی از مواقع بحث قیمت غالب می شود وقتی رقابت و مساله قیمت جلو بیاید کیفیت کمرنگ می شود اما ما در این زمینه فرآیند را برعکس کرده ایم، یعنی کیفیت را براساس ارائه دوره های آموزشی بین تولیدکننده ها، مخاطبین و مصرف کنندگان بنا کردیم و جزوه هایی آماده کردیم و این جزوه ها در برگیرنده کیفیت در و پنجره خوب و مناسب است و همین باعث شد که رقابتی برای افزایش کیفیت بین همکاران ما اتفاق بیفتد.

برنامه های فعلی و آینده شما در بحث کیفیت چگونه است و به چه شکلی باید ادامه پیدا کند؟

برنامه هایی که از ابتدای شروع این تشکل داشتیم بحث ارتقای سطح آموزش و افزایش آگاهی همکاران بوده است و درکنار آن دوره های آموزشی که به طور منظم و غیر منظم در تهران و شهرستانها گذاشتیم باعث شده یک سری سئوالات برای مخاطبان ما ایجاد شود و همان سئوالات باعث شده که بیایند جداگانه اطلاعاتشان براساس سئوالاتی که مطرح کردیم افزایش بدهند. این کار باعث ارتقای سطح کیفی همکاران شده است و به همین خاطر تاکنون کیفیت ما از عدد 30 تا 40 به بالای 60 درصد بین همکاران رسیده است.

همه تولیدکنندگان برای مصرف کننده و مردم کار می کنند با این نگاه شما برای حمایت از مصرف کننده در بحث قیمت ها و کیفیت تولیدات چه اقداماتی صورت داده اید؟

در این خصوص یک پایگاه اطلاعاتی داریم که مصرف کننده می تواند مسایل خود را با ما در میان بگذارد. متاسفانه مصرف کننده برخی موارد خرید خود را انجام می دهد و بعد پیگیری می کند این درحالی است که همیشه به مصرف کننده می گوییم زمانی که می خواهید یک کالا را بخرید از مرجع آن پیگیری کنید. مرجع این صنعت انجمن است و انجمن برای پیگیری این کار، اعضای انجمن را معرفی می کند بدون اینکه دست بگذارد به طرف شخص خاصی. هر کسی که عضو انجمن باشد مکلف به رعایت مرامنامه و دستورالعمل تولید این انجمن است. برای مصرف کننده بیشتر کیفیت و بعد قیمت محصول، مهم و مطرح است. اگر کیفیت از مجموعه درست تراوش کند مطمئنا قیمت و مسایل بعدی در آن دیده خواهد شد.

برای خلق موفقیت های سودآور در تولید چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

خلق موفقیت های سودآور بیشتر همان انگیزه ای است که ما ایجاد کردیم یعنی افراد با سرمایه های کم هم می توانند این کار را شروع کنند. اگرعشق وعلاقه داشته باشند و با همین عشق وعلاقه، کارشان را درست انجام بدهند، به نتیجه خواهند رسید. این فعالان می توانند مجموعه های بزرگتری داشته باشند و می توانند هم افزایی برای سرمایه های بزرگتری بکنند به شرطی آنکه از مسیری درست وارد شوند. اما کسانی با سرمایه های سنگین آمدند و در کوچه و پس کوچه و بیراهها می خواستند حرکت کنند که زمین خوردند. ما کسانی داریم که با سرمایه های اندک و مجموعه های کوچک شروع کردند و به جای مناسبی هم رسیدند و حالا یک جایگاه خوبی دارند و دائم فعالیتشان را هم گسترش می دهند.

اگر مطلب خاص و ناگفته ای دارید بفرمایید؟
سخن آخر من در باره مصرف کننده ها است. توصیه ما به مصرف کننده ها این است که قبل ازاینکه اقدام به خرید کنند اگر اطلاع وعلم کافی در باره آن کالا دارند که چه خوب ، اما چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند انجمن آمادگی پاسخگویی به سئوالات مخاطبان و مصرف کنندگان را دارد. ما آگاهی کافی را دراختیار آنان قرار می دهیم و مطالبی که در خور و شان هر گروه و طیفی از آحاد جامعه باشد در اختیار آنان خواهیم گذاشت و بر این اساس مصرف کننده می تواند محصول با کیفیت خود را از مجموعه اعضای انجمن انتخاب کند. انجمن مسئولیت کیفیت همکاران را تا حد اینکه آن همکار کار خود را دست انجام بدهد را در هر مرحله ای پیگیری می کند. مشاوره و حمایت ما در این زمینه به مصرف کنندگان رایگان است، بنابر این به مصرف کنندگان توصیه می کنیم قبل از هرگونه خریدی اطلاعاتی که می خواهند از اهلش یعنی انجمن را دریافت کنند و بعد با هرکسی که مایل هستند به عقد قرارداد بپردازند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور